A fost odată ca niciodată Uzina de Autoturisme Mioveni construită în 1966, aşa ar putea începe povestea noastră. Pe porţile fabricii primele modele au ieşit în 1968 denumite Dacia 1100, derivate din modelul Renault R8, pentru care românii cumpăraseră licenţă de la cel mai important constructor francez. În 1969 intră în producţie al doilea model, Dacia 1300, declinat din Renault R12, sub aceleaşi auspicii ca şi fratele mai mic. Deşi am început ca un basm, povestea nu evoluează la fel de spectaculos şi pentru următorii 30 de ani, legăturile cu Renault s-au slăbit, iar evoluţia mărcii româneşti s-a făcut în paşi mici, foarte mulţi bătuţi pe loc.
Până la data de 2 iulie 1999, atunci când Renault s-a întors şi a devenit acţionar majoritar Dacia achiziţionând 51% din capitalul constructorului din România. Valoarea tranzacţie la acea vreme s-a ridicat la 50 de milioane de dolari şi francezii se angajau la acea vreme că vor investii în următorii 5 ani suma de 219.7 milioane de dolari pentru dezvoltarea de noi modele. La acea vreme în Uzina de la Mioveni lucrau 28.000 de oameni.
În 1999, cel mai bine vândut model Dacia era Dacia Nova cu 7.384 unităţi, însă pierdea titlul de bestseller în România, cel mai bine vândut fiind Daewoo Tico, piticul coreean de Oltenia comercializându-se în 7.873 exemplare. Dacia Berlină era următorul ca vânzări cu 4.477 unităţi, urmat de Dacia Break cu 1.645 unităţi. Situaţia nu era foarte favorabilă în acel an pentru Dacia, vânzrile totale scăzând cu aproape 20% faţă de 1998.
Deci infuzia Renault era una de bun augur, investiţiile financiare şi know how-ul fiind vitale pentru un constructor care se zbătea în mediocritate.
La ora 10 veţi vedea care a fost prima mutare Renault pe tabla de şah românească